Bekkenfysiotherapie

De bekkenfysiotherapeut richt zich op mensen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. Dit kunnen zowel mannen en vrouwen als kinderen zijn.

De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas, de baarmoeder en de endeldarm ondersteunt. De bekkenbodem speelt een rol bij plassen, ontlasten en seksualiteit. Tevens draagt het bij aan de stabiliteit van het bekken. Functioneren de bekkenbodemspieren niet goed, dan kan dat tot problemen op deze gebieden leiden. Pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen komen hierbij ook voor. Lage-rug- en bekkenpijn kunnen ook veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekken- en bekkenbodemspieren.

De bekkenfysiotherapeut geeft uitleg over het bekken en de bekkenbodem. Door middel van oefeningen leert de bekkenfysiotherapeut u hoe u de spieren rond het bekken kunt herkennen en trainen.

De bekkenfysiotherapeut adviseert u - als het nodig is - over houding, belasting, toiletgedrag, drink- en eetgedrag en ondersteunende hulpmiddelen zoals een bekkenband.

De bekkenfysiotherapeut is bevoegd en deskundig om inwendig onderzoek te doen. Wanneer u bezwaar heeft tegen een inwendig onderzoek kunt u dit kenbaar maken. Dan zal de bekkenfysiotherapeut samen met u zoeken naar andere mogelijkheden om het functioneren van de bekkenbodem in kaart te brengen.

Welke klachten behandelt de bekkenfysiotherapeut:
  • ongewild verlies van urine en/of ontlasting
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • moeizaam kwijt kunnen van ontlasting
  • verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • pijn in de onderbuik, lies, rond de geslachtsdelen of de anus
  • pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem
  • begeleiding bij operaties in de onderbuik
  • bekkenpijn in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • preventie van bekkenpijn en bekkenbodemproblemen rond de zwangerschap